Wereldreis 2006-2007 Thailand deel 1

10 december 2006 - Bangkok, Thailand

Welkom op onze reis door Thailand.

Zondag 10 december 2006:

Eindelijk is het dan zover, vandaag gaan we aan ons grote avontuur beginnen. Gisteravond heeft Trees ons nog getrakteerd op een heerlijke gourmet, waarna we met het hele gezin bij haar hebben gelogeerd. Vandaag dus lekker rustig opgestaan en heerlijk ontbeten, waarna we allemaal nog één keer lekker uitgebreid hebben gebadderd en gedoucht voordat we zometeen als primitieve wereldreizigers door het leven zullen gaan. De zenuwen beginnen nu toch wel een klein beetje op te spelen. De jongens worden erg onrustig en ook ikzelf heb een knoop in mijn maag. Om afleiding te zoeken hebben we de Kerstboom voor oma maar even opgetuigd en ben ik samen met de jongens de tuin en de buurt ingegaan om groen te gaan scoren voor een zelf te maken Kerststukje. Het resultaat mag er best zijn en wat belangrijker was, de spanning was weg!

Om 13:00 uur kwamen Roel, opa Johan, Marco en Jaqueline ons halen om naar Schiphol te gaan. Ook Annemarie was van de partij. Zij zou oma meenemen om samen met de andere Schaafmatjes ook naar Schiphol te komen. De jongens kregen van Marco en Jaqueline nog even en heel gaaf T-shirt. Op de foto’s hiernaast kun je zien hoe cool ze eruit zien. Op deze manier zal niemand meer om ze heen kunnen en voor ons als papa en mama was de opvallende rode kleur ook een uitkomst. Wij denken er aan om ze bij elke vlucht dit T-shirt maar aan te trekken, want nu kunnen we ze in ieder geval niet meer over het hoofd zien!

Op Schiphol waren al onze vrienden en familieleden aanwezig, wat voor ons heel speciaal was. Nadat iedereen nog iets in het heimwee boekje had geschreven, gingen we opeg naar de incheck balie. Het inchecken nam even wat tijd in beslag, maar uiteindelijk was onze bagage doorgevoerd en hadden we onze boardingpassen in onze handen. Nu was echt de tijd gekomen om gedag te zeggen en na menig traantje, kus, omhelzing en schouderklop, gingen we door de douane heen. Ook na de douane vloeide er nog menig traantje, maar al snel overheerste de vreugde weer en gingen we vol goede moed naar ons vliegtuig toe.

Helaas, hoe kan het ook anders, vertraging! In de wachtruimte hadden de jongens aan aandacht geen gebrek en al snel wisten de mede passagiers, mede door de T-shirts, wie wie was en waar de reis naar toe ging. Eindelijk kwam het toestel er aan en de bekkies vertrokken zich en werden langzaam wit. De spanning van het vliegen voerde de  boventoon. Eenmaal in de lucht verdween alles weer en werd er genoten van de vlucht. De luchtdoop was geweest en na een toegift van de piloot om nog even drie rondjes boven Londen te gaan draaien, werd de landing in gezet. Ook dit gaf geen probleem en als ervaren reizigers stapten de drie “Daltons” op London Heathrow in het rond. We moesten ons wel haasten, want het vliegtuig naar Bangkok zou al over 40 minuten vertrekken, dus zoveel tijd hadden we niet meer. Dus flink de pas er in gezet, moesten we ook op London  een uitgebreide security check ondergaan. Hier moesten zelfs de schoenen uit, wat natuurlijk weer veel oponthoud gaf. Eindelijk konden we alles weer inpakken en op weg gaan naar onze aansluitende vlucht. Gelukkig arriveerden we op tijd en kregen zelfs een voorkeursbehandeling bij het inchecken omdat we met kinderen reisden. We hadden al goede hoop, maar niet lang daarna volgden de andere reizigers. Helaas bleek in het vliegtuig dat we geen raamplaats hadden, maar wel 5 naast elkaar. Hier bleek dat we al weer vertraging hadden. Deze liep op tot zo’n 1,5 uur BALEN! Bij Kevin ging toen echt het lichtje uit en hij viel al voor de start in slaap. Mick volgde direct na de start en Danny hield het vol tot halverwege de eerste film (Pirates of the Carribean II) Ze hebben uiteindelijk tot zo’n 6 uur geslapen. Gelukkig waren er voldoende andere films en spelletjes te doen, en natuurlijk volgde ook nog het ontbijt! Al met al verliepen de laatste vlieguurtjes dus snel.

Maandag 11 december 2006:

Eenmaal in Thailand aangekomen moesten we eerst de uitgang zoeken en was er nogal was verwarring omdat de kinderen bij ons allebei in het paspoort stonden en Karolien op de Immigratiekaart Ben z’n paspoortnummer had ingevuld. Maar we hebben het gered, en de blonde Small, Medium en Large trokken al snel alle aandacht! Danny en Mick moesten hier erg aan wennen, maar Kevin daarentegen vond de aandacht super!

Nadat we de rugzakken hadden gehaald zijn we door een mannetje “meegesleurd” voor een taxirit. Waarschijnlijk zijn we opgelicht maar we vonden het allemaal wel best! Eenmaal bij het Hotel aangekomen waren we toch wel ietwat teleurgesteld. Het hotel lag ergens achterin een zijstraat en zag r nogal sober uit. Binnen hing er een heel ander sfeer. We werden ontvangen met een verse ananasshake, die ons heerlijk smaakte. Na het inchecken zijn we direct naar onze kamer gegaan. We kregen een kamer op de tweede verdieping en bestond uit een voorhalletje met bank en bed, twee slaapkamers met ieder drie bedden en een badkamer met een douche, bad en toilet. Beide kamers hadden ook nog eens airco. En dit allemaal voor 1.600,--Thaise Bath per nacht, wat omgerekend neerkomt op ongeveer € 32,--. Snel alles neergezet en weer naar beneden. De jongens hadden namelijk het zwembad al ontdekt en die moesten we echt even gaan bekijken. Het was een leuk zwembad in een “tuin”, waar we morgen zeker even gebruik van gaan maken. Hierna zijn we het hotel uitgelopen en hebben we de straat verkend. Onderweg kwamen we veel mensen tegen die aan het bedelen waren. De jongens vonden dit heel erg, vooral toen ze een man zonder benen zagen, die zich voortbewoog op zijn handen. Dit maakte echt grote indruk!!! Ook moesten ze heel erg wennen aan het feit dat iedereen ze aankeek en even over hun bolletje wilde aaien. Op een gegeven moment zijn we al sight seeingd  (of iets dergelijks) in een “foute”straat terecht gekomen. Er liepen opeens wel heel veel jonge meisjes (of jongetjes?) op straat en ook hier kregen we iets meer aandacht dan dat we tot nu toe van de Thai gewend waren. Kortom snel wegwezen en op de terugweg naar het hotel hebben we de jongens Mac Donalds gevoerd en hierna zijn we lekker gaan slapen.

Dinsdag 12 december 2006:

Vandaag onze eerste echte dag in Thailand. Vannacht hebben we redelijk geslapen. Er was heel veel verkeer en de airco maakte nogal wat herrie. Om ongeveer 10:00 uur hebben we de jongens wakker gemaakt en zijn we gaan ontbijten. Danny en Karolien hadden een heerlijke omelet, terwijl Mick en Kevin zaten te smullen van een bananenpannenkoek. Ben had een echt Thais ontbijt besteld. Rijst met vlees en een hele pittige salade erbij. Na het ontbijt hebben we onze zwemspullen aangetrokken en lekker een uurtje gezwommen. Na het zwemmen hebben we in de lobby van het hotel alvast ons vervoer naar Siem Reap in Cambodja geregeld. We zullen met en airconditioned mini bus vanaf ons hotel tot aan de grens van Cambodja worden gebracht. Vanaf de grens die je te voet moet oversteken zullen we overstappen in een gereedstaand Cambodjaans busje dat ons verder naar Siem Reap zal brengen. Volgens de lieftallige Thaise dame zou de hele reis ongeveer 10 uur in beslag gaan nemen. We zullen wel zien! Na nog snel even wat gedronken te hebben, zijn we per sky-train naar het oude centrum van Bangkok gereisd. Dit is een geweldig vervoermiddel, niet alleen goedkoop (TB 30,-- per persoon) maar ook supersnel en airconditioned. Na een reis van ongeveer 15 minuten kwamen we aan bij het eindpunt aan de Chao phraya rivier. Hier hebben we voor TB 1000,-- een privé longtailboat voor één uur gehuurd. De boot nam ons mee over de Klongs, waar we naast veel armoede ook veel moois hebben gezien. Onderweg stopten we even bij de Wat Arun, een tempel vlak bij the Grand Palace. Het was een indrukwekkend gebouw. Alle muren en beelden waren ingelegd met chinees porselein. Eenmaal uitgekeken gingen we weer terug naar onze boot weer de rivier op. Onze kapitein had veel schik in onze jongens en begon een race met een andere longtailboat tot groot vermaak van de jongens. Het water spatte ons letterlijk om de oren en de boot maakte heftige klappen op het water. Terug bij het startpunt bleken we in plaats van de beloofde één uur, drie uur onderweg te zijn geweest. Weer terug in ons hotel hebben we lekker beneden in het restaurant gegeten, waarna we moe maar voldaan richting ons bedje zijn gegaan.

Woensdag 13 december 2006:

Vandaag zijn we vroeg opgestaan. Snel ontbijten en opweg naar het Grand-Palace. Wederom de sky-train genomen want dat was ons gisteren heel goed bevallen. Bovendien is het een heel snelle verbinding en beter dan een hele tijd in de hitte in de file te moeten staan in een taxi of Tuk-tuk. Bij het eindpunt hebben we de taxiboot genomen. De reis zou ongeveer 25 minuten duren. Op de boot werden we aangesproken door een local, want we stonden op een plek die gereserveerd was voor monniken. Snel plaats gemaakt, want daar moet je respect voor hebben.  Bij het Grand-Palace aangekomen zijn we via een marktje naar de ingang gelopen. Ben nam nog snel even een verse kokosnoot, maar deze was niet echt lekker! Binnen was het een drukte van jewelste. Omdat de Koning deze maand jarig was werden er constant offers gebracht en diensten opgedragen. Ook zie je overal mensen in gele T-shirts rondlopen. Geel is de kleur van de Koning en uit respect voor hem dragen de mensen de hele maand de kleur geel. Ik zie ons dat in ederland nog niet doen. Een hele maand Oranje dragen. Alhoewel........... met een EK of WK zijn wij ook oranjegekleurd!  Het paleis is echt schitterend. Heel mooie gebouwen met gouden torens, veel beelden en schitterende wandschilderingen. Je kijkt je ogen uit. Na het paleis zijn we richting de Slapende Buddah gelopen. Deze Buddah is ongeveer 50 meter lang en is een van veleheiligdommen in Thailand. De tempel waar de Buddah in ligt mocht je niet zo maar betreden, maar uit respect moest je je schoenen uittrekken! Van dicht bij leek de Buddah nog veel groter dan gedacht. Buiten gekomen zijn we de rest van het tempel complex gaan ezichtigen. Na alles bekeken te hebben zijn we moe maar zeer voldaan weer terug naar ons hotel gegaan. Snel nog even inkopen gedaan voor de reis van morgen en toen een heerlijke verfrissende duik genomen in het zwembad. Na het avondeten zijn we lekker gaan slapen, want om 07:30 uur gaan we met een busje opweg naar Cambodja.